Matris för kunskapskraven i SvA åk 7-9

Det här med att förmedla kunskapskrav på en för eleverna förståelig nivå är inte helt enkelt, dels för att språket är svårt och också för att det svenska skolsystemet ofta skiljer sig väsentligt från andra länders skolsystem. Framför allt är våra nyanlända elever ofta både obekanta och ovana vid att arbeta i enlighet med de olika förmågorna som går som en röd tråd genom Lgr-11.

Många elever kommer också från undervisning enligt den mer ”traditionella” skolan dvs fråga-svar, diktamen, antal rätt etc vilket gör att det i många fall bli ännu svårare att förstå och framför allt ta till sig de olika kunskapskraven (som totalt sett är MÅNGA).

I ämnet SvA handlar det mesta om att producera olika typer av texter-muntligt och skrfitligt, samt läsförståelse-på, mellan och bortom raderna. Det som jag ibland upplever är extra svårt att förmedla är när eleven fortfarande får alldeles för mycket stöd för att uppnå t ex E-kravet som handlar om att skriva en enkel text i enlighet med genre och språkliga strukturer. Detta gäller framför allt mina elever i åk 9, varav flera kommer från FBK och inte tidigare har läst SvA i ordinarie undervisning.

Det handlar ju om att eleverna ska ta allt större ansvar för sina arbeten och uppnå en förmåga att producera texter på egen hand. Om textarbetet utvecklats i en-en-situationer och där stödet har varit alldeles för stort under det individuella skrivandets gång, så kan eleven omöjligt ligga på en E-nivå. Själva produkten kan ju landa i en ganska bra krönika, men utan stödet hade det kanske inte blivit någon krönika överhuvudtaget. Här är ju den formativa dialogen OERHÖRT viktig. Eleven måste förstå att kravet ”skriva en enkel text” handlar om ett självständigt skrivande. Jag vill såklart också poängtera att innan de kommer till momentet individuellt skrivande så har vi ju byggt kunskap över tid genom att träna ämnesspecifika ord, läsa aktuella texter, diskutera genre, skriva gemensam modelltext, checklistor, börjor etc. Alla har samma grund att stå på men beroende på hur långt man har kommit i sin språkutveckling (och också hur mycket energi man har valt att lägga ned på förberedande arbete) så blir ju resultatet av det individuella skrivandet oerhört varierande. Vissa når E-nivå eller högre och andra gör det inte. För att ytterligare tydliggöra själva LÄRANDEPROCESSEN för mina elever så har jag utformat en matris där också F-nivå finns med. Detta för att påvisa var eleven ligger i förhållande till godkänt betyg dvs att eleven delvis/med stöd t ex har skrivit en enkel text enligt språkliga drag. Jag tänker att det blir TYDLIGT och jag tänker att matrisen är användbar både i FBK och i ordinarie SvA-undervsining:

Matris, svenska som andraspråk, kunskapskrav åk 7-9

Svenska som andraspråk, kunskapskrav årskurs 7-9

Hoppas ni har användning av den! Jag har lagt upp två olika, hoppas ni kan öppna någon av dem.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

4 reaktioner till “Matris för kunskapskraven i SvA åk 7-9”

  1. Hej
    Tänkte bara säga att länken inte fungerar, så du vet det.
    Du kanske plockat bort den?
    (den verkade intressant så jag blev nyfiken…)

    Mvh Malin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *